zaterdag 27 april 2013

SCHOONGESPOELDE BESPIEGELING

 
The rain in Spain stays mainly in the plain.

Elke keer als ik met een enorme regenbui in Spanje zit, spint herhaaldelijk dit zinnetje door mijn hoofd. Nee, ik herken het zinnetje niet van 'My fair lady'. Het is een herinnering van heel lang geleden.

'The - rain - in - Spain - stays - mainly - in - the - plain.'

Mijn vader kijkt me indringend aan, terwijl hij de woorden één voor één opzegt. Daarna draait hij zich om naar het gasfornuis waar een pannetje water kookt.  
Ik volg mijn vaders voetstappen en kijk gefascineerd vanaf zijn benen omhoog. Zonder na te denken volg ik slaapdronken het dagelijkse ritueel. Ik praat niet. Ik voel raadselachtige vibraties en waar ik ook kijk ik zie ze niet.

Aan de eetkamertafel  klapt mijn vader zijn scheerkist open. De spiegel die er eerst in lag, tovert hij plotseling te voor schijn. De spiegel blijft door een vernuftig scharniersysteem als een driehoek bovenop het houten kistje staan. Verwonderd kijk ik in de kist met geheime spullen. Uit één van de vakjes pakt mijn vader een vreemd geurende, gebutste staaf. De witte staaf wrijft hij over zijn wangen en kin.

'The rain in Spain stays mainly in the plain,' zegt mijn vader luid. Hij doopt zijn kwast in het dampende bakje met gekookt water. Met één oog kijkt hij me aan en trekt een pijnlijk gezicht.
Ik hou mijn adem in. Opgewonden voel ik dat er wat gaat gebeuren.

Heel snel draait hij met zijn kwast rondjes over zijn wangen en kin. Hij stopt pas als zijn hele gezicht bedekt is met een witte, schuimende baard. Voordat de kwast op tafel belandt, komt er altijd onverwacht een stukje witte schuimbaard boven op mijn neus.

'The rain in Spain stays mainly in the plain.'
 
Zijn ogen schitteren nu een beetje. Ik weet niet wat het zinnetje betekent maar het klinkt heel magisch. Ik hou m’n mond stijfdicht en wrijf gauw het stukje witte schuimbaard van m’n neus weg. Het lijkt verdacht veel op een toverspreuk. Ik krijg pijn in mijn buik.

Mijn vader controleert met zijn duim de scheermesjes zonder dat er bloed uitkomt. Hij doopt het scheermes in het kokend hete water. Zijn gezicht trekt onheilspellend naar één kant. Met één raspende haal trekt hij een strook schuimbaard weg en tovert hij een stukje gezicht tevoorschijn. Rasjp, rasjp en weer eens rasjp...
Ik blijf als versteend zitten. Ik kan niets zeggen maar ik schreeuw in gedachten: 'DE SPREUK, vergeet de spreuk niet!'

Mijn vader hoort me natuurlijk niet. Zijn gezicht beweegt van links naar rechts, dan krijgt hij een scherpe kin en daarna volgt een lange neus. Ik zie een druppel bloed op zijn wang verschijnen.  De druppel groeit groter en groter, totdat ik alleen nog maar een rode vlek voor me zie.

'Corina, de puimsteen!' Klinkt er bulderend door de lucht.

Ik schrik en mijn hoofd suist raar. Door een roodomrande waas zie ik heel helder een speciaal vakje van de scheerkist opdoemen. Daar ligt een grijze magische steen. De steen is zo licht dat ik niet zeker weet of ik hem wel heb gegrepen. Toch voel ik mijn vaders hand de mijne raken. In zijn hand ligt de geheimzinnige steen die hij tegen de bloedplek aandrukt. Het bloeden stopt.
Met een klap slaat mijn vader de houten scheerdoos weer dicht. Ik veer geschrokken op en terwijl ik knipper met mijn ogen is de betovering verbroken.

Ruim 40 jaar later galmt bij een plotselinge regenbui aan de Spaanse Costa het vreemde zinnetje in mijn hoofd na:

'The rain in Spain stays mainly in the plain.'

Nog steeds weet ik niet waarom mijn vader vroeger tijdens het scheren deze zin herhaalde.
Ik heb het ook nooit gevraagd. Bij ons werden er thuis geen vragen gesteld die misschien emoties zouden kunnen oproepen. Jarenlang heb ik geworsteld met de onuitgesproken pijn die in de lucht bleef hangen. De woorden die gezegd werden kwamen niet overeen met wat ik voelde. Ik snapte er niks van. Het gaf mij een verwrongen kijk op de werkelijkheid waardoor ik dacht dat ik de gene was die gek was.

Nu weet ik wel beter en laat ik me niet voor de gek houden. Voor mij zijn de verborgen woorden net zo aanwezig als de gedachtewisseling die uit iemands mond komt. Het is een mysterie die me enthousiast aan het puzzelen zet. Ik weet dat ik er dikwijls niet achter zal komen. Blijkbaar is het belangrijk dat de grillige geheimzinnigheid blijft vibreren als een voortdurende toverspreuk.
 
'The rain in Spain stays mainly in de plain.'

 

17 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke herinnering ! Heel mooi blog, ik ga je volgen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Mieke,
      Ik vind het nog steeds een beetje eng maar je geeft me een enthousiaste 'boost' om verder te gaan...

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi beschreven ik "rook" meteen het scheerschuim, misschien probeerde je vader je juist uit te lokken om een vraag te stellen... who knows. Je hebt een frisse schrijfstijl, hou ik van! <3
    Groetje, Litha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zo blij dat mijn beeldend schrijven zo'n sensatie oplevert want dat wil ik juist erg graag.
      Het zou inderdaad goed kunnen dat het een verbloemde manier was om mij aan het praten te krijgen. Alleen werd ik in die periode geheel in beslag genomen door allerlei vibraties die ik opving met mijn voelsprieten. :D

      Verwijderen
    2. Dan moet je een volgende keer misschien maar eens praten over DIE VIBRATIES en wat het je leerde... lijkt mij boeiend! <3

      Verwijderen
    3. De magie van het scheren was daar al een begin van ;-)

      Verwijderen
  4. Er zijn geen woorden die kunne beschrijven hoe mooi en prachtig je dit hebt opgeschreven! Ik voel mij trots om jou dochter te zijn ...en het raakt mij zeer diep dat ik iets zie en voel in jou tekst waar ik aan mezelf denk..de manier hoe jij naar dingen keek en nu nog kijkt, hoe jij jezelf verwoord als je in JOU gedachte bent!! Ontzettend knap en ook een beetje jaloers hihi.. dat jij dit op deze manier deelt. Ik hou van je voor altijd Safira

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Slik...
      een enorme brok in mijn keel
      ...
      ik voel en weet dat er in jou een verborgen verhalenvertelster zit. Ik herinner me jouw altijd stromende fantasie die je elke dag als een waterval uit je mond liet vloeien. Daar was ik jaloers op maar vooral heel dankbaar. Voor mij leefde je niet alleen in een afgesloten wereld zoals ik maar had je de gave om je met intense woorden te uitten. Nog steeds! Hier doe je het ook. Wat dacht je van een schrijversduo? Ik mis je en hoop je gauw je te kunnen knuffelen <3 Mam

      Verwijderen
  5. Flashback! Jeetje waat gaaf om weer even terug aan tafel te zitten. Weet je ook nog dat verschrikkelijk sterke kopje thee en een broodje met hagelslag en kokos, dat hier op volgde?
    Wat een pracht commentaar van Safira!
    Tot gauw...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve zus!
      Zucht, mijn dochter, ik werd er ook helemaal stil van...
      Wat maf, het broodje hagelslag met kokos kan ik me niet herinneren? Maar die thee! Gruwelijk sterke thee met een gigantische hoeveelheid suiker. Als ik het verplichte kopje thee had opgedronken probeerde ik met mijn tong de thee van mijn gehemelte af te schrapen. Ik stelde me voor dat ik inmiddels van binnen helemaal bruin was geworden. Voor mijn gevoel zou ik nooit meer schoon worden. Ik wist het zeker en ik had het bewijs voor me staan want in het lege kopje bleef altijd een aangekoekte smerige laag liggen.
      Jeetje, zo ratel ik maar door nadat jij me jouw beleving hebt aangereikt.
      Ja ik wil je ook graag weer zien, gezellig, tot gauw!

      Verwijderen
  6. prachtig geschreven ! Je hebt talent. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn, het helpt echt die stimulerende reacties. Ik ga door...

      Verwijderen
  7. corina je moet ook zeker door gaan,ik lees graag de mooie verhalen van jou!
    <3

    BeantwoordenVerwijderen