woensdag 3 februari 2016

Mini Mochila

haken met haaknaald 1

de rechter is in 'yarn over yarn over' gehaakt


Gebiologeerd door een speciale haaktechniek die tapestry of mochila wordt genoemd ben ik in de haaknaald geklommen om de kleurrijke patronen uit te proberen.
Het lijkt me een uitdaging om mijn eigen patronen te ontwerpen waarin ik een mengelmoes van mandala's en Marokkaanse kunst kan laten terugkomen.

Indianen leerden deze haaktechniek aan het begin van de twintigste eeuw van Katholieke missionarissen lees ik op het internet. Ik vraag het me af:  'Zouden de 'ontwikkelingswerkers' misschien met de eer willen strijken? Of hadden ze goede handarbeiders gevonden die het werk voor hun deden?' In ieder geval zijn de tassen van WayĂșu indianen uit Colombia op dit moment erg in de belangstelling. Het tijdrovende haakwerk wordt behalve in Amerika nu ook in Afrika en het Midden Oosten herontdekt en heeft mijn aandacht getrokken.

Om enthousiast te blijven heb ik bij wijze van test het patroon van Chantal Stevens gebruikt voor een sleutelhanger. Met een tas kun je namelijk wel een half jaar bezig zijn las ik in de groepen mochila patronen en mochila haken. Met het oefenen en de wirwar van draden die je elke keer meehaakt was ik toch nog met elk mini tasje twee dagen bezig.

Supertrots op het kleurrijke resultaat ben ik nu klaar voor een groter kunstwerk... mission possible.

de linker is in 'yarn over yarn under' gehaakt



Geen opmerkingen:

Een reactie posten