woensdag 27 mei 2015

De wasmachine van Malle Pietje


Elk seizoen op onze minicamping doet alles het bijna want ‘Malle Pietje’ runt hier de boel. Zo hebben we minstens één week aansluitend elektriciteit voordat er een stop doorslaat. In een piepklein sanitairgebouw met twee wc’s is het toilet papier altijd op. Uit de enige douche stroomt een miezerig straaltje terwijl ik tot mijn enkels in het water sta. Bibberend van de kou rusten mijn ogen op de wasmachine. Het sieraad in ons toiletgebouw. Het enige apparaat  met haar flikkerende lichtjes en elektronische knopjes waar ik altijd op kan rekenen.
Eerste week, eerste was:
Nadat het programma is afgelopen trek ik de deur open en plenst er een scheut water uit de wasmachine.
Jeetje… wat gek… heb ik er teveel ingestopt?
Tweede week, tweede was:
Nadat het programma is afgelopen trek ik de deur open en plenst er een scheut water uit de wasmachine.
Verdorie… heeft er iemand voortijdig aan de knopjes gezeten?’
Derde week, derde was:
Nadat het programma is afgelopen trek ik de deur open en plenst er een scheut water uit de wasmachine.
Driemaal is scheepsrecht… nu ga ik het effe
 aan Malle Pietje melden.
‘Er is iets mis met de wasmachine?’
Hep je er teveel was in gestopt?'

‘Nee hoor…’
Hep je aan de knoppies gezete?’
‘Nee hoor…’
‘Wee je de tijd van het wasprogram?’
‘Jazeker… na drie jaar is het nog steeds 2 uur en 10 minuten.
‘Volgende keer schrijf je de tijd op en kijke we same tot het program is afgelope.'
‘Ja maar…’
‘Volgende keer schrijf je de tijd op en kijke we same tot het program is afgelope.’
‘oké, oké.’
Vierde week, vierde was:
Nadat het programma is afgelopen trek ik de deur open en plenst er een scheut water uit de wasmachine.
‘Er is iets mis met de wasmachine?’
‘Hep je er teveel was in gestopt?'
‘Nee hoor…’
‘Hep je aan de knoppies gezete?’
‘Nee hoor…’
‘Hep je de tijd van het wasprogram afgewacht?’
‘Jazeker… na drie jaar is het nog steeds 2 uur en 10 minuten.
‘Hep je de tijd opgeschreve?’
‘Jazeker… 2 uur en 10 minuten geleden.’
‘Dan kijke we nu same naar de wasmachien.’
‘Oke…’
‘Alle lichies zijn uit...’
‘Jazeker want het wasprogramma is afgelopen MAAR ER ZIT NOG STEEDS WATER IN.’
‘Dan hep je aan de knoppies gezete…'
‘NEE…’
‘Wie hep er dan aan de knoppies gezete…’
‘NIEMAND…’
‘Volgende keer ga je 2 uur en 10 minuten bij de wasmachien zitte…’
‘ECHT NIET…’
‘Tja, dan wee ik het ook nie…’
‘Volgens mij moet jij nu aan de knopjes gaan zitten… om effe te kijken OF JE NOG WEL WAT HEP…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten