vrijdag 27 juni 2014

NON FICTIE


Ik hoefde maar even na te denken waarmee ik Peter kon verrassen die elke dag zijn ‘Niet-Verjaardag’ viert en zijn verjaardag niet. Elke dag zie ik hem plenzen met een washand en een bakje water. De douche is zijn maandelijkse ritueel die wordt uitgevoerd op een zonnige dag. Dus leek het mij wel logisch om voor een lekker warm bad te gaan.

‘Non stop’ zocht ik naar een leuke locatie met bad. Die vond ik toen ik bij een B&B uitkwam waarvan het gebouw voorheen een nonnenklooster was geweest. Voor mij was het cirkeltje rond. Nu hoefde Peter niet met zijn lampetkangewoonte te kliederen maar in een volledig bad rond te buitelen.


Giebelend kwamen we bij het klooster aan en oude herinneringen begonnen te herleven. De zware massieve deur werd geopend. Onbewust hielden we onze adem even in. In plaats van de verwachte non in habijt stond daar de nieuwe eigenaresse vrolijk lachend in de deuropening. Opgelucht keek ik haar aan en dacht: 
‘Ik hoef in ieder geval geen kruis te slaan als ik bloot in bad ga liggen.’



Na het beklimmen van een enorm steile trap zei Peter gekscherend: ‘Maar goed dat u nu een zomerjurkje hebt aan getrokken en geen lang habijt, Moeder Overste?’ Ik gaf Peter een por in zijn rug en keek hem fronsend aan. Maar de gastvrouw lachte en zei:
‘Inderdaad, op mijn kantoordeur staat ‘Moeder Overste’ en jullie mogen overnachten in de slaapkamer van ‘Zuster Clementina’. Toen zag ik ook de namen op de deuren staan en nerveus borrelde er een lachje omhoog.
‘Bubbelbad’, dacht ik, ‘breng ons maar naar het bubbelbad…’



Het bad lag op het einde van de gang naast de kamer van Zuster Clementina.‘Vroeger was dit de enige badkamer van het hele klooster,’ pruttelde de eigenaresse gezellig door. ‘Maar nu is het bad alleen voor jullie, hoor.’ Ze lachte toen ze onze non verbale uitdrukking op onze gezichten zag.

Tenslotte werden we rondgeleid  langs Christusbeelden, de inpandige kapel als ontbijtkamer en een wijwaterbakje. Er zat geen heilig water meer in maar we hadden wel vreselijke dorst gekregen. In de kloostertuin puften we uit met een aangeboden glas wijn. We hadden onszelf inmiddels volledig op non actief gesteld





Geen opmerkingen:

Een reactie posten