dinsdag 7 oktober 2014

ZILVERROUTE

verlaten Romeinse nederzetting...

Elke reis verloopt altijd weer anders dan we hadden bedacht. De bedoeling was dat we langs de Noord-Spaanse kust en Portugese kust naar het zuiden zouden trekken.

We konden de vermoeidheid van de zomermaanden en de daaruit volgende onrust niet van ons afschudden. Terwijl Peter met zijn biertje naast de camper wilde zitten, deed ik mijn wandelschoenen aan om de omgeving te verkennen. Het was even zoeken naar de gulden middenweg.

Het groene Spanje is zo groen en sappig omdat er 's morgens en 's avonds een enorme mist komt opzetten. Bibberend zat Peter 's morgens buiten zijn kopje koffie te drinken terwijl ik met mijn neus de mist doorkliefde en over een zelfverzonnen wandelroute liep.

Nadat we twee mooie stranden aan de Noord-Spaanse kust hadden bezocht werd het tijd om de reis samen te vervolgen. Als compromis besloten we dwars door Spanje te crossen. Over enorme bergen en langs waterbekkens zo groot als het IJsselmeer waar we stil van werden.

Voorbij "Pena Ubina"

We reden over "Ruta de La Plata" en raakten gefascineerd door de eindeloze lengte. De naam werd een dagelijks spelletje naar de oorsprong:

'Is het een plaat, een hoogvlakte, zoals het centraal massief in Frankrijk?' begin ik overtuigend.

Peter lacht: 'Nee, plata betekent zilver dus is dit de "zilverroute" maar waarom weet ik niet.'

'Is het de mist die de weg zilver kleurt?'

'Zijn het de olijfbomen met hun grijs zilveren blaadjes?'

'Werd er ooit echt zilver vervoerd?'

Zonder googlen kwamen we er niet uit. Maar dat het oud en indrukwekkend is daar waren we het over eens. We werden teruggeroepen tot een kernachtig 'zijn'.

Langs de klaterende rio Banos

Terwijl ik wat foto's uitzoek om een impressie te geven van de afgelopen reis google ik op "Ruta de la Plata". De naam is afgeleid van het Arabische woord "al-balat", wat  betekent "geplaveide bestrating" die de weg omschrijft zoals de Romeinen hem ooit hadden ontworpen.


Stel je eens voor! Een geplaveide bestrating van 900 km aangelegd door Romeinen,  vereerd met een Arabische naam, eeuwen lang bereden en bewandeld door Europese pelgrims. Er trekt een glinstering door mijn lijf. De “zilverroute”, een duurzame weg waar alles samen komt.



2 opmerkingen: