dinsdag 23 december 2014

ZUS EN ZO, bliklipjestas

Zus en zo...
Zus bliklipjestas R.I.P.

Na dagelijks gebruik was de zelfgemaakte bliklipjestas die ik van mijn zus had gekregen uit elkaar gevallen. Van de resten die er met onderbroken draadjes bij hingen kon ik zien hoe mijn zus de tas had gehaakt. Omdat blauw toch wel echt mijn  kleur is, ging ik opnieuw aan het werk. Uit de aluminium overblijfselen ontstond al gauw een geraamte.


Voor elke ronde gebruikte ik 26 bliklipjes en haakte ze met naald 5 als volgt aan elkaar:

I.  1 losse, 3 in het ronde oog van het bliklipje, 1 losse
II.  bij het laatste 26ste bliklipje géén losse maar met een halve vaste verbonden
III. 4 losse, 3 losse in ronde én in vierkante oog van een nieuw bliklipje, 1 losse

Herhaal toer III, 15 keer 

Zo ontstond er een geraamte van 15 lagen met 26 bliklipjes. Totaal 390 bliklipjes.

Bij de afwerking aan de onderkant heb ik 5 vasten in de dubbele laag vierkanten ogen gehaakt. Voor de afwerking aan de bovenkant heb ik met een donkere blauw de eerste toer 5 stokjes in elke vierkant oog gehaakt. De tweede toer, 1 stokje in het eerste stokje, 3 stokjes in het derde stokje en zo voorts.


Eén zijkant bestaat uit de reeks 4 losse van het begin van toer III.
De andere zijkant maak ik met een nieuwe draad d.m.v. 3 losse en 1 halve vaste om de gehaakte rij, enz. Beide zijkanten eindig ik met een ketting van losse en vasten, die ik als een lus vasthaak aan de tas. Hieraan komt het hengsel.

Het hengsel heb ik gemaakt van 100 steken 'Lilith-dubbele-ketting' met nog een rij vasten er bovenop.

Gelukkig kon ik de katoenen binnenkant van mijn vorige tas gebruiken. Met het verbinden van de rits en het haakwerk heb ik menig zweetdruppels opgeofferd. Heel vaak belandde het haakwerk in de hoek. Na flink wat schietgebedjes is het uiteindelijk gelukt.



2 opmerkingen: